עיריית תל אביב שמה על הכוונת את דירות ה-Airbnb

עיריית תל אביב-יפו פרסמה בחודש שעבר תיקון לצו הארנונה, המציג שינוי מרחיק לכת בכל הנוגע להשכרת דירה לפרקי זמן קצרים. כלומר, מי שישכיר את דירתו לצרכים מלונאים למשך יותר מ-90 יום, יחוייב לפי תעריף ארנונה גבוה משמעותית.

בפעולה זו, עיריית תל אביב משווה את תעריף הארנונה של דירות אלו לתעריף ארנונה הנגבה ממלונות 4 או 5 כוכבים, ולמעשה מדובר בתשלום של לא פחות מ-120 שקלים למ”ר. השינוי החדש מציג סיווג ארנונה חדש הנקרא “דירת נופש ללינה ואירוח זמניים” (Airbnb), כאשר מדובר עדיין בדירות רגילות וסטנדרטיות למגורים. אגב, תעריף ארנונה על דירה רגילה בעיר נע בין 40 ל-90 שקלים למ”ר, כאשר ישנם הבדלים בין האזורים והנכסים.

עיריית תל אביב הופכת את דירות ה-Airbnb למלון 5 כוכבים.

מבדיקה זריזה שערכנו, ניתן לראות כי תעריף ארנונה של דירה הנמצאת בבית מלון (כלומר, מלון דירות) הוא בערך 110 ש”ח למ”ר. אך זהו לא הסעיף המפתיע היחיד – מלון 3 כוכבים ישלם על כל מ”ר 83 ש”ח, ומלון 5 כוכבים ישלם 125 ש”ח למ”ר. הבנתם נכון, עיריית תל אביב הופכת את דירות ה-Airbnb למלון 5 כוכבים – לפי תעריף הארנונה.

הנושא, שגם ככה סבוך, מעמיד את משכירי דירות ה-Airbnb בבעיה גדולה. כעת אותם משכירי דירות יחשבו פעמיים אם לפרסם את דירתם באתר המפורסם, שמא פקידי הארנונה יעקבו וירגלו אחרי אותם משכירים המעוניינים לחמוק מתשלום נוסף של ארנונה. בנוסף לכך, העירייה יכולה לגבות ארנונה בצורה רטרואקטיבית, כלומר לדרוש תשלום על לינות שהיו בעבר. יתרה מזאת, התיקון לצו הארנונה לא מבדיל בין שכירות קצרת טווח לשכירות ארוכת טווח, ואינו מתייחס לתחלופת הדיירים והתיירים.

בעל דירה שמעוניין לחלוק על סכום החיוב שקיבל במסגרת הארנונה, יידרש לעבור מסכת ארוכה של ביורוקרטיה, שכן עליו להתכונן למאבק משפטי המצריך עורך דין המומחה בענייני ארנונה והיטלים עירוניים. על בעל הדירה להגיש בקשה לבדיקה מחדש של תעריפי הארנונה עד 3 חודשים מיום קבלת מסמכי התשלום, ולאחר מכן, העירייה יכולה למסור תשובה עד כ-60 יום מיום הגשת הבקשה. בהמשך התהליך, על בעל הדירה להגיש ערעור לוועדה מיוחד ולהתנהל מול העירייה בערוצים משפטיים. זוהי ללא ספק התעסקות ארוכה, סבוכה, קשה ומתישה, ועל כן עדיף להתייעץ ולהיעזר בעורך דין לענייני ארנונה, אגרות והיטלים עירוניים.

המקרה לעיל הינו חדש וחסר תקדים, ולכן עיריית תל אביב היא חלוצה בנושא הארנונה ומערך ה-Airbnb. עם זאת, כפי שמתרחש פעמים רבות, עיריית תל אביב היא החלוצה ולאחריה עיריות ורשויות מקומיות נוספות מאמצות את פעילותיה והחלטותיה, ועל כן שינוי בצו הארנונה בתל אביב, עלול להגיע גם לערים אחרות.